تبلیغات
افزایش قد - ورزش ها ، رفتارها و تغذیه مناسب و تاثیر گذار روی افزایش قد









فارس: دو فاکتور ژنتیک و محیط تعیین کننده حد قد می باشند. از بین این دو فاکتور، ژنتیک نقش مهم تری را ایفا می کند. خوراک غذایی شایسته، تمرینات ورزشی و تندرستی عمومی فرد با حد رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

دو فاکتور ژنتیک و محیط تعیین کننده حد قد می باشند. از بین این دو فاکتور، ژنتیک نقش مهم تری را ایفا می کند. خوراک غذایی شایسته، تمرینات ورزشی و تندرستی عمومی فرد با حد رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

رشد قد فرایندی طبیعی و عموما به ارث رسیده است که می توان از طرق گوناگون به پیشرفت این روند کمک کرد اما این را هم باید به یاد داشت که افزایش قد فرایندی یک شبه نیست. فرد باید این روش های طبیعی را روزانه و بطور پی در پی به کار گیرد تا در درازمدت به حاصل مورد نظر برسد.

رشد قد از زمان روز میلاد تا به آخر رسیدن دوران بلوغ ادامه دارد. در طول این مدت از طریق رژیم های غذایی شایسته و تمرینات ویژه ورزشی می توان حد رشد را افزایش داد. در پسرها بالاترین حد افزایش قد از سیزده تا بیست سالگی و در دختران از یازده تا ۱۸ سالگی است.

از آنجا که حد ترشح هورمون تستوسترون در پسرها افزونتر است، رشد استخوان ها در آنها زیادتر بوده و در حاصل آنان در مقایسه با دختران قد بلندتر می شوند.


تمرینات ورزشی
تمرینات ورزشی خاص افزایش قد باید صبح زود انجام شود. این تمرینات شامل حرکات کششی، آویخته شدن از بارفیکس، شنا و … است.

حرکات کششی
یکی از موثرترین تمرینات برای افزایش قد حرکات کششی است که هرکس بدون نیاز به لوازم ورزشی می تواند آنها را انجام دهد. به کمک این حرکات ماهیچه ها استحکام می شوند، غضروف ستون فقرات صخیم تر شده و در نهایت سبب افزایش قد می شود.

بارفیکس
فرد بایست روزانه چند مرتبه و هر بار ده تا بیست ثانیه از بارفیکس آویخته شود. جاذبه زمین سبب به هم متراکم شدن ستون فقرات می شود و بافت های اطراف آن را نازک تر می کند و در حاصل قد کوتاه تر می شود.

آویزان شدن از بارفیکس برعکس جاذبه زمین عمل می کند و موجب افزایش قد می شود.

شنا
شنا از میان انواع شنا، شنای قورباغه زیادتر از بقیه به کشش ستون فقرات کمک می کند. از طرفی نیز شناور بودن در آب اثر جاذبه زمین را خنثی می‌کند و از این رو در افزایش قد تاثیرگذار است.

تغذیه
در کنار ورزش، خوراک غذایی شایسته نیز در رشد قد تاثیرگذار است. یک رژیم غذایی شایسته باید هر شش گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین ها، حبوبات، چربی ها و غلات) را شامل شود. تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی بالاترین تاثیر را در افزایش قد دارند.

ویتامین ها
ویتامین آ علاوه بر اینکه برای رشد بدن ضروری است، برای بینایی و دستگاه ایمنی و پوست نیز سودمند است.

کمبود این ویتامین جلوی رشد استخوان ها را می گیرد. با این حال باید توجه داشت مصرف بیش از میزان این ویتامین عوارض جانبی به دنبال دارد.

موادغذایی نظیر هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی و … سرشار از ویتامین آ است.

ویتامین دی نیز به رشد افراد کمک بیشماری می کند، از این رو مصرف این ویتامین برای کودکان ضروری است.

کمبود ویتامین دی در کودکان حد رشد را پایین می آورد. ریزمغذی روی به رشد، سلول سازی و بازسازی بافت های بدن کمک می کند.

کمبود روی مشکلاتی نظیر دردسرهای گوارشی را به دنبال دارد. این ماده در شیر، تخم مرغ، سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی موجود است. مصرف روزانه ۱۵ میلی گرم از این ماده برای نوجوانان در حال رشد توصیه می شود.

پروتئین ها
پروتئین ها به رشد بدن و بازسازی بافت های بدن کمک می کند. مصرف روزانه ۴۵ تا ۵۵ گرم پروتئین در سن رشد توصیه می شود.


   



 
آخرین پست ها