تبلیغات
افزایش قد - راهها و روشهای افزایش قد به طور طبیعی









طولی استخوان ‌ها و بلندتر شدن قد می ‌شود. ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز یک جریان دائمی و همیشگی نیست، بلکه این هورمون به صورت دوره ای یا پریودیک ترشح می ‌شود و حد آن در خون، در طول شبانه ‌روز تفاوت دارد و تحت تاثیر عواملی ترشح آن افزایش می ‌یابد خوابیدن، ورزش کردن ، گرسنگی، سرما ، اعمال جراحی ، شوک ‌های عصبی و خوردن غذاهای پروتئینی سبب می ‌شود که هورمون رشد زیادتر ترشح شود. در واقع هورمون رشد یک خاصیت فیزیولوژیک مهم دارد که از کاهش غلظت گلوکز (قند) خون پیشگیری می‌ کند تا آن را برای نیاز سلول‌ های مغزی حفظ کند. بنابراین کاهش غلظت گلوکز به هنگام گرسنگی و ورزش باعث افزایش ترشح هورمون رشد در خون می ‌شود. در حین خواب عمیق نیز بالاترین مقادیر هورمون رشد ترشح می ‌شود. در دوران کودکی، ترشح کافی هورمون رشد اهمیت بیشماری دارد، زیرا مقادیر متناسب آن موجب رشد طبیعی کودک می ‌شود و کاهش آن به کوتاهی قد و کاهش رشد کودک منجر می ‌شود.از طرف دیگر افزایش ترشح هورمون رشد نیز در سنین کودکی، سبب رشد و بلند قدی غیر طبیعی و غول‌ پیکری وی می ‌شود و عارضه‌ای به نام "ژیگانتیسم" را به وجود می ‌آورد. حتی بعد از سنین رشد که صفحات رشد استخوان ‌ها بسته می‌ شوند، با افزایش ترشح هورمون رشد، اگرچه طول استخوان‌ ها افزایش نمی ‌یابد، اما قطر استخوان‌ها زیاد شده و درشت هیکلی در ناحیه فک، پیشانی، دست و پاها عارضه ‌ای را به وجود می‌ آورد که "آکرومگالی" نامیده می ‌شود.چگونه ترشح هورمون رشد را افزایش دهیم؟برخی از عوامل در افزایش ترشح هورمون رشد موثر‌ند و در سنین رشد می‌ توانند سبب بلندی قد کودک و نوجوانان شوند که در زیر به آن ها اشاره می ‌کنیم:خواب کافی و منظماولین قدم برای تحریک ترشح هورمون رشد، خواب کافی و البته منظم است. بالاترین حد ترشح هورمون رشد پس از به خواب رفتن و در دو ساعت اول خواب است و به استخوان‌ها می ‌رسد، بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان شب‌ ها تا دیر وقت بیدار نمانند و اگر می‌ توانند هنگام بعد از ظهر، خوابی هر چند کوتاه مدت داشته باشند.تغذیه صحیحمصرف غذاهایی که پروتئین کم و قند بالا دارند، منجر به کوتاهی قد و تاخیر در رشد می‌ شوند. بنابراین مصرف پروتئین به خصوص پروتئین‌ هایی که کیفیت بالایی دارند، برای رشد و افزایش قد لازم است.زیاده‌ روی در مصرف قند‌ها و شیرینی ‌جات، باعث افزایش حد گلوکز (قند) خون به صورت ناگهانی می‌ شوند که این امر خود موجب کاهش حد ترشح هورمون رشد می‌ شود.غذاهای چرب نیز حجم عضلات بدن را کاهش می دهند و مانع رسیدن پروتئین کافی به بدن می ‌شوند.تمرینات ورزشیانجام روزانه ورزش‌ های کششی و نرمشی، اثر مستقیمی بر افزایش حد هورمون رشد دارند و فعالیت‌ های ورزشی شدید باعث کاهش قند خون می ‌شوند و متعاقب این امر، ترشح هورمون رشد افزایش می ‌یابد. پزشکان معتقدند که مصرف غذاهای حاوی پروتئین، دو ساعت قبل از ورزش و نیز پس از ورزش موجب افزایش قابل توجهی در حد هورمون رشد و نیز هورمون تستوسترون در آقایان می ‌شود. انجام ورزش‌های کششی مرتب، با توانا عضلات پشت و توانا ستون فقرات موجب راست قامتی زیادتر و افزایش قد تا حدود 5/2 تا پنج سانتیمتر می ‌شوند.بنابراین در هر سنی که هستید، روزی بیست تا سی دقیقه وقت برای ورزش بگذارید تا از فواید آن هم چون افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، کاهش حجم چربی بدن و توانا سیستم ایمنی بدن بهره ببرید.فاصله‌ گذاری شایسته بین خوراک غذایی و خوابمصرف غذاهای سنگین پیش از خواب موجب می ‌شود که در هنگام خواب حد انسولین خون افزایش یابد و این مساله سبب کاهش ترشح هورمون رشد می ‌شود. بنابراین اگر می ‌خواهید از خواب تان بهره کافی ببرید، حداقل دو ساعت قبل از خواب، مواد غذایی سنگین و چرب و دیر هضم نخورید.کمبود روی و کوتاهی قدعنصر روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که پس از آهن، بدن بالاترین نیاز را به آن دارد. این عنصر کمیاب در بدن نقش‌ هایی حیاتی دارد و کاستی آن موجب خستگی و ضعف، کوتاه قدی، عوارض پوستی و دیررس بودن صفات ثانویه جنسی می ‌شود. غلات و نیز غذاهای حیوانی مانند گوشت و تخم ‌مرغ ، لبنیات و غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو سرشار از روی می باشند. مصرف نان‌ هایی که به خوبی تخمیر نشده‌اند یا در تهیه آنها از جوش شیرین استفاده شده است، از جذب روی و املاح معدنی دیگر پیشگیری می کنند و موجب کوتاهی قد در جوانان می شوند. در واقع در غلات و به خاص پوسته آن ها ماده‌ای به نام فیتات وجود دارد که مانع جذب روی است. ولی در اثر تخمیر، تجزیه می‌ شود و از بین می‌ رود. با این تفاسیر درمی ‌یابید که مصرف نان‌ هایی که به روش سنتی تهیه می ‌شوند و به خوبی تخمیر می‌ شوند، بهترین منبع روزانه برای تامین روی می باشند.امروزه مکمل‌ های روی به صورت شربت ‌های در داروخانه‌ ها وجود دارند که پزشکان برای کودکانی که دچار کوتاه قدی و تاخیر رشد هستند، تجویز می‌ کنند. علاوه بر روی، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر همچون ویتامینA ، B12 ، آهن و کلسیم برای رشد قد ضروری هستند.  


   



 
آخرین پست ها