تبلیغات
افزایش قد - هشت توصیه برای افزایش قد









دو فاکتور ژنتیک و محیط تعیین کننده حد قد می باشند. از بین این دو فاکتور، ژنتیک نقش مهمتری را ایفا کرده. خوراک غذایی شایسته، تمرینات ورزشی و تندرستی عمومی‌ فرد با حد رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

به اطلاع رسانی شبکه ایران، رشد قد فرایندی طبیعی و عمدتاً به ارث رسیده می باشد که می‌توان از طرق گوناگون به پیشرفت این روند کمک کرد اما این را هم باید به یاد داشت که افزایش قد فرایندی یک شبه نیست. فرد باید این روش‌های طبیعی را روزانه و بطور ادامه دار به کار گیرد تا در دراز مدت به حاصل دلخواه برسد.

رشد قد از زمان روز میلاد تا به آخر رسیدن دوران بلوغ ادامه دارد.

در طول این مدت از طریق رژیم‌های غذایی شایسته و تمرینات ویژه ورزشی می‌توان حد رشد را افزایش داد. در پسرها بالاترین حد افزایش قد از سن سیزده تا بیست سالگی و در دختران از یازده تا ۱۸ سالگی می باشد.

از آنجا که حد ترشح هورمون تستسترون در پسرها افزونتر می باشد، رشد استخوان‌ها در آنها افزونتر بوده و در حاصل آنان در مقایسه با دختران قد بلند می‌شوند.

تمرینات ورزشی
تمرینات ورزشی خاص افزایش قد باید صبح زود انجام شود.
این تمرینات شامل حرکات کششی، یوگا، آویخته شدن از بارفیکس، شنا و... می باشد.

یوگا
یوگا یکی‌ از ورزش‌هایی می باشد که علاوه بر اینکه تندرستی فرد را توانا می کند به رشد قد در او کمک کرده (در شرایطی که فرد در مرحله رشد باشد) از طریق تمرینات یوگا ستون فقرات کشش پیدا می کند و در حاصل ماهیچه‌های ستون فقرات توانا می‌شود.
این حرکات موجب می‌شود مایع میان دیسک‌های ستون فقرات افزایش پیدا کند.

حرکات کششی
یکی‌ از مؤثرترین تمرینات برای افزایش قد حرکات کششی می باشد که هر کس بدون نیاز به لوازم ورزشی می‌تواند آنها را انجام دهد. به کمک این حرکات ماهیچه‌ها توانا می‌شوند، غضروف ستون فقرات ضخیم‌تر شده و در نهایت سبب افزایش قد می‌شود.

بارفیکس
فرد بایست روزانه چند مرتبه و هر بار
ده تا بیست ثانیه از بارفیکس آویخته شود.
جاذبه زمین سبب به هم متراکم شدن ستون فقرات می‌شود و بافت‌های اطراف آن را نازک‌تر می کند و در حاصل قد کوتاه‌تر می‌شود.
آویخته شدن از بارفیکس برعکس جاذبه زمین عمل می کند و موجب افزایش قد می‌شود.

شنا
از میان انواع شنا، شنای قورباغه زیادتر از بقیه به کشش ستون فقرات کمک می کند.
از طرفی‌ نیز شناور بودن در آب اثر جاذبه زمین را خنثی می‌کند و از این رو در افزایش قد تاثیرگذار می باشد.

تغذیه
در کنار ورزش، خوراک غذایی شایسته نیز در رشد قد تاثیرگذار می باشد.
یک رژیم غذایی شایسته باید هر شش گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین‌ها، حبوبات، چربی‌ها و غلات) را شامل شود.
تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی بالاترین تأثیر را در افزایش قد دارند.

ویتامین ها
ویتامین آ علاوه بر اینکه برای رشد بدن ضروری می باشد، برای بینایی و دستگاه ایمنی و پوست نیز سودمند می باشد.
کاستی این ویتامین جلوی رشد استخوان‌ها را می‌گیرد.
با این حال باید توجه داشت مصرف بیش از میزان این ویتامین عوارض جانبی به دنبال دارد.
مواد غذایی نظیر هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی و... سرشار از ویتامین آ می باشد.
پروتئین‌ها به رشد بدن و بازسازی بافت های بدن کمک کرده.
مصرف روزانه چهل و پنج تا پنجاه و پنج گرم پروتئین در سن رشد توصیه می‌شود.
ویتامین دی نیز به رشد افراد کمک بیشماری می کند، از این رو مصرف این ویتامین برای کودکان ضروری است.
کمبود ویتامین دی در کودکان میزان رشد را پائین می آورد. ریزمغذی روی به رشد، سلول سازی و بازسازی بافت‌های بدن کمک می‌کند.
کمبود روی مشکلاتی نظیر مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.
این ماده در شیر، تخم مرغ، سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی موجود است.
مصرف روزانه 15 میلی‌گرم از این ماده برای نوجوانان در حال رشد توصیه می‌شود.


   



 
آخرین پست ها